سفارش تبلیغ
صبا ویژن


هراس صهیونیست ها از قطع مناسبات تل آویو و آنکارا
 
الناصره ـ مرکز اطلاع رسانی فلسطین

 

روزنامه صهیونیستی "معاریو" نوشت: پیش بینی می شود که "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه پیش از انتخاباتی که در ماه ژوئن سال آینده برگزار می شود به یک اقدام بزرگ در روابط دیپلماتیک با اسرائیلی ها تا مرز قطع کامل این روابط دست بزند.

این منبع افزود: اردوغان کمی پیش از انتخابات نخست وزیری و پارلمانی که در ژوئن 2010 برگزار می شود، برای افزایش محبوبیت مردمی خود چندین گام بزرگ بر خواهد داشت.

 

از سوی دیگر، رسانه های ترکیه خبر دادند که شورای امنیت ملی این کشور ایران و سوریه را از لیست تهدیدات علیه آنکارا خارج کرد و در عوض اسرائیل را به عنوان "تهدید اصلی" به لیست افزود.

چند روز پیش شورای امنیت ملی ترکیه تغییرات بنیادین در سند پنج ساله خود موسوم به "سند کتاب سرخ" ایجاد کرد و در این سند تهدیداتی که متوجه دولت ترکیه می باشد، جمع آوری گردیده است. صحبت از تغییرات اساسی به میان آمده است، زیرا ترکیه برای نخستین بار از زمان شکل گیری رژیم صهیونیستی اقدامات اسرائیل در خاورمیانه را تهدیدی علیه خود قلمداد می کند.

در این سند آمده است که رفتارهای اسرائیل باعث می شود که کشورهای منطقه در رقابت های تسلیحاتی از هم پیشی بگیرند. به موازات این امر شورای امنیت ملی ترکیه سوریه، بلغارستان، گرجستان، ارمنستان و ایران را که در گذشته تهدیدی عمده علیه آنکار محسوب می شدند، از لیست تهدید علیه کشور ترکیه حذف کرد.

از سوی دیگر "اسطاس میسجنیکوف" وزیر گردشگری اسرائیل در اشاره ضمنی به ترکیه خواستار اتخاذ گام هایی علیه کشوری شد که سالانه صدها هزار اسرائیلی به آن مسافرت می کنند.

وی اضافه کرد که اظهارات اخیر آنکارا بر روابط مستحکم اسرائیل و ترکیه آسیب می رساند و عدم مسافرت به آن کشور باعث می شود که آنکارا مقصود را درک کند.

وزیر گردشگری اسرائیل گفت که روابط با ترکیه راهبردی است و خصومتی بین دو ملت وجود ندارد، اما تا زمانی که نخست وزیر ترکیه به اظهارات این چنینی ادامه دهد، اسرائیلی ها کاری ندارند که در آنجا انجام دهند.

از سوی دیگر، "ایلی ایشای" وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به این امر که در گذشته نه چندان دور روابط اسرائیل با ترکیه روابط صادقانه ای بود، گفت که به خاطر این امر متأسف است.

وی افزود که امیدوار است روابط طرفین بهبود یابد، اگر چه در حال حاضر قرائن و شواهد غیر این را نشان می دهند.

به اعتقاد وی به نظر می رسد اسرائیل طرفی است که نمی تواند به هیچ کس از لحاظ امنیتی اعتماد کند.

وزیر داخلی صهیونیستی خاطر نشان کرد که روابط با ایران 30 سال پیش عالی بود، اما حالا چی؟

آنکارا با ارائه اطلاعات امنیتی مستقیم پیرامون تهدید موشک های ایرانی علیه "اسرائیل" مخالفت کرده است؛ زیرا آن را جزو ناتو نمی داند. آنکارا همچنین از واشنگتن خواسته است که از این اطلاعات برای حمله به ایران استفاده نکند و به او اطمینان دهد که از اطلاعاتی که آمریکا به آن دست خواهد یافت تنها به کشورهای عضو پیمان ناتو می رساند.

بنا بر اطلاعات منتشره از سوی منابع امنیتی تل آویو، نهادهای نزدیک به موساد و یگان اطلاعات نظامی (امان) صحت اخباری را که اخیرا درباره توقف همکارهای اطلاعاتی و امنیتی بین اسرائیل و ترکیه به صورت تقریبا کامل منتشر شده بود، تایید کردند.

 

از این رو منابعی در تل آویو گفته اند که دولت عبری فشارهای امنیتی سنگینی را بر آمریکا وارد می آورد و آمریکایی ها نیز تلاش فراوانی را برای قانع ساختن آنکارا به موافقت با نصب سپر دفاعی ضد موشکی در خاک ترکیه مبذول داشته است.

 

گفتنی است که آنچه به دنبال این تحول منفی در روابط دو جانبه بر نگرانی های اسرائیل افزوده این است که بروز بی ثباتی در روابط با ترکیه پیامدهای مستقیمی را بر توانمندی های اسرائیل در کسب اخبار اطلاعاتی مستقیم پیرامون تهدیدات موشک ایرانی خواهد داشت.

 

 



کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه: