سفارش تبلیغ
صبا ویژن


آقا اجازه! شهید شده....

به نام خدا

من می خواهم در آینده شهید بشوم. برای این که...."

معلم که خنده اش گرفته بود، پرید وسط حرف مهدی و گفت: «ببین مهدی جان! موضوع انشاء این بود که در آینده می خواهید چه کاره بشین. باید در مورد یه شغل یا یه کار توضیح می دادی. مثلاً، پدر خودت چه کارست؟


آقا اجازه! شهید شده....



کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه:


ضوابط پوشش در دانشگاههای جهان»
نیم نگاهی به ضوابط پوشش در دانشگاه‌های جهان که قاطبه آنها جزو دانشگاه‌های کشورهای سکولار هستند نشان می‌دهد ضوابط این کشورها بعضاً سخت‌گیرانه‌تر از ضوابط در دانشگاه‌های اسلامی است.

دانشگاه ایالتی فلوریدا: برای دانشجویان فاقد پوشش مناسب نمره "صفر " لحاظ می‌شود


دانشکده آلن آمریکا: جویدن آدامس و پوشیدن "تی‌شرت " مجاز نیست


دانشگاه لانگ‌وود آمریکا: هرگونه لباس بدن‌نما، "لی " و کفش‌های "صندل " ممنوع است


مؤسسه فناوری جورجیا آمریکا:پوشیدن "تی‌شرت " و لباس‌های وسوسه‌انگیز ممنوع است


دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریکا: آرایش نامناسب مو غیرقابل قبول است


دانشگاه آلاباما آمریکا: لباس‌های جین و تی‌شرت مناسب نیستند


دانشگاه آلورنیا آمریکا: جویدن آدامس، لاک‌زدن ناخن و پوشیدن تی‌شرت مجاز نیست


دانشگاه ایالتی لویزیانا آمریکا: آرایش و مدل‌ موی افراطی مجاز نیست


دانشگاه بریگهام آیداهو:لباس چسبان و آرایش عجیب و غریب ممنوع است


دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا: لباس‌ها نباید کوتاه، سوراخ‌دار، خمره‌ای و بدن‌نما باشند


دانشگاه ایالتی پن آمریکا: پوشیدن لباس‌‌های لی و بدن‌نما ممنوع است


دانشگاه آدامز آمریکا:‌ استفاده از عینک‌دودی، آدامس و تنباکو ممنوع است


دانشگاه استمپ فورد بنگلادش:پوشیدن "تی‌شرت " و شلوار جین مجاز نیست


دانشگاه لایبرتی آمریکا: موی "دم‌اسبی " و هرگونه پوشش تنگ و مخالف عفت ممنوع است


دانشگاه لومالیندا آمریکا: "تی‌شرت " و لباس‌های "لی " مجاز نیست


دانشگاه هاردین سیمونز آمریکا: لباس "لی " برای دختران و شلوارهای تنگ ممنوع است


دانشگاه کنت انگلستان:از پوشیدن لباس مذهبی مانند روسری استقبال می‌شود


دانشگاه مجامع الهی جنوب غربی آمریکا: لباس‌های لی سنگ‌شور مجاز نیست


دانشگاه سنت لوئیس آمریکا: پوشیدن "تی‌شرت " و لباس‌های "لی " مجاز نیست


دانشگاه آتلانتیک فلوریدا آمریکا: رنگ کردن مو مجاز نیست


در آخر به یاد دانشگاه خودم افتادم و این جمله رو زمزمه کردم دانشگاههایی غیر از ایرانم آرزوست



کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه:


رسالت بسیج در عصر کنونی آمادگی همه جانبه در برابر


 رسالت و ماموریت بسیج و سپاه دفاع از انقلاب اسلامی و ارزش‌های آن است و از این
روست که سازمان بسیج یک سازمان فرهنگی و سیاسی و نظامی است در قالب مردمی است .

دفاع شجاعانه بسیج در هشت سال دفاع مقدس دکترین نظامی و جهان را تغییر داد روحیه
توکل، ایثار و ولایتمداری بسیجیان در دفاع از کشور توطئه دشمن را در ضربه‌زدن به
ارزش‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی خنثی کرد.تحقق تفکر بسیج در جامعه و تداوم بخشیدن
به آرمان امام خمینی(ره) و راه شهدا عزم بسیجیان در عرصه‌های فرهنگی و معنوی در
راستای ایجاد انسجام اسلامی در کشور را می‌طلبد. گرچه در این نبرد تبلیغاتی ما
انچنانکه باید بتونیم از بسیج در دفاع از این نهال انقلاب عاجز هستیم چون رسالت ان
نه در مقالات می گنجد و نه در ایراد و خطابه های مفصل اما انچه مسلم است بسیج بر
پایه رسالت حرکت میکند و حرکت بسیج با ابعاد متفاوت جهشی خود از رسالت تخطی نخواهد
کرد انکه از حرکت بسیج انزجار دارد کسانی هستند که نه مرام بسیج را میدانند و نه از
رسالت بسیج اطلاعی دارند . 

بسیج با ارمان گرایی غلط و با خود خواهی تاسیس نشد بلکه با ایده مردم گرایی و
مردم منشی و مردم خواهی تاسیس شده پس رسالت ان حمایت از مردم و مردم داری است و
برای این اصول مرگ را در پنجه های خود بر سر گرفته و با نجوای لافتی الا علی و با
رهبری سید علی پرچم مبارزه را بر دوش
میکشند                                               این روزها بر اساس روایت از
زمان جنگ و حضور خود در برابر دشمن بعثی تقارن با عملیات والفجر 8 را دارد لذا به
بسیجیان عملیات  لشکر شکن ولفجر 8 تبریک و بر شهیدان ان عملیات و دیگر عملیاتهای
دفاع مقدس طلب شفاعت از انها داریم و امید وارم با شهدای کر بلا محشور گردند  



کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه:


شیعه یعنی چه؟

پیروان و هواداران. در اصطلاح اعتقادی به کسانی گفته می‌شود که به امامت علی بن ابی طالب علیه‌السلام و خلافت بلافصل آن حضرت پس از حضرت محمد صلی‌الله علیه واله وسلم عقیده دارند و جانشینی پیامبر را حق اختصاصی خانواده رسالت می‌دانند که از سوی خداوند تعیین شده است و داستان غدیرخم، شاهد آن است. نام شیعه را حضرت محمد صلی‌الله علیه و اله وسلم  در زمان حیات خویش به کار برده و علی علیه‌السلام و شیعیان او را رستگاران معرفی کرده است.

تشیع، عقیده به امامت امامان معصوم علیه‌السلام است؛ هر چند در میان پیروان این عقیده وحدت کامل نیست و آنها به فرقه‌هایی چند تقسیم شده‌اند، ولی در اینکه امامت را انتصاب از سوی خدا می‌دانند، نه به انتخاب مردم، همه متفقند. شیعیان به خاطر آنکه نسبت به حکومت و خلافت، همیشه نظر خاصی داشته و آن را حق امامان از اهل‌بیت می‌دانسته‌اند، پیوسته مورد دشمنی و تعرض حکومت‌ها قرار داشته و در تاریخ، اغلب میان شیعه و مخالفان، نزاع‌های اعتقادی و گاهی کشمکش‌های شدید، جریان داشته است. تشیع به لحاظ اعتقاد به امامت و پیشوایی صالح‌ترین انسان‌های دودمان پیامبر که در علم و ایمان و فضیلت و جهاد، از دیگران برترند (یعنی ائمه)، مترقی‌ترین و ناب‌ترین جریان فکری و سیاسی در جهان اسلام محسوب می‌شود.



کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه:


انقلابی تپش قلبش و ضربان قلبش برای جامعه است
انقلابی، تپش و ضربان قلبش برای جامعه است. انقلابی، چون خودخواه نیست، مهربان می‌شود. کسانی که در فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌ها دنبال کاراکترهای قدرتمند و مهربان می‌گردند، در واقع دنبال یک انسان انقلابی می‌گردند.

در این برنامه‌ها و کتابهای نیمه پنهان ماه، که بر اساس خاطرات همسران شهدای نام‌آور تهیه شده، این وصف مشترکشان است: یک مهربانی ویژه که بدون هیچ ادا و اطفاری با یک نگاه، سیلی از محبت را سرازیر می‌کردند به خانواده‌شان، در حدی که این سیل آنها را تا ابد می‌برد، و هنوز دارد می‌برد. بدون خیلی از لوس‌بازیها و اداهای بیخودی که ما فکر می‌کنیم.



کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه:


اعتکاف تمرین انقطاع از غیر

وجود آدمی، همانند پاره خطی است که از دو سو، تا بی نهایت، قابل امتداد است و انسان مختار، بر سر دو راهی انتخاب، ناگریز از گزینش است. آیا به سوی فلاح برود و یا راه ضلالت را در پیش گیرد؟ در این میان، عده ای فلاح را برگزیده و در رسیدن به مقصد، از هیچ کوششی دریغ نمی ورزند. در بیابان، گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
در این مسیر، معتکفان تا بدانجا پیش می روند که زمزمه زیبای "اِلهی هَب لِی کَمالَ الاِنقِطاعَ اِلَیکَ" به گوش جان می شنوند. پس خدایا به من کمال انقطاع به سوی خود را هدیه کن؛ یعنی همان رستگاری واقعی و فلاح حقیقی را. بنابراین اعتکاف و خلوت گزینی در منزل دوست نخستین گام برای رسیدن به این مقصد بزرگ انسانی است .




تعریف اعتکاف

کلمه اعتکاف از ریشه عکف است. اهل لغت برای این ریشه، معانی گوناگونی ذکر نموده اند. از جمله: رویکرد به چیزی با توجه و مواظبت، اقبال به چیزی بی آن که روی از آن برگردد، محبوس و متوقف کردن چیزی، اقبال و ملازمت بر چیزی از روی تعظیم و بزرگداشت آن، التزام به یک مکان و اقامت در آن، اقامت، ملازمت و مواظبت، حبس و توقف.
مجموع تعاریف بالا را می توان، در یک تعریف خلاصه کرد: "اعتکاف به معنی اقامت گزیددن در جایی است به طوری که فرد معتکف خود را محبوس و ملتزم به آن مکان بداند و این التزام ناشی از اهمیت و عظمت آن موضع باشد."
بنابراین آنچه باعث تفاوت میان اعتکاف و سایر اقامتها می شود این است که در اعتکاف، یک نحوه توجه و رویکردی وجود دارد که مانع اشتغال فرد به امور دیگر، غیر از آنچه که به او روی کرده می شود.
اما تعریف اصطلاحی اعتکاف: امام خمینی (ره) در تعریف اعتکاف می گویند: "وَ هُوَ اللَّبَثُ فِی المَسجِدِ بِقَصدِ التَعّبُدِ بِهِ وَ لا یعتَبَرُ فِیه ضَمُّ قَصدِ عِبادَةٍ اُخری خارِجَةً عَنهُ وَ اِن کانَ هُو الاَحوِط؛ اعتکاف، ماندن در مسجد به نیت عبادت است و قصد عبادت دیگر، در آن معتبر نیست. اگر چه احتیاط مستحب نیت عبادتی دیگر، در کنار اصل ماندن می باشد.
ارکان اعتکاف: ارکان عبادت یعنی اجزایی که اگر عمداً یا هوا ترک شوند، آن عبادت باطل می شود. اعتکاف نیز ارکانی دارد که عبارت اند از 1) نیت؛ 2) توقف در مسجد جامع شهر یا مساجد چهار گانه معروف؛ 3 کمتر از سه روز نبودن اعتکاف؛ 4) روزه دار بودن معتکف در ایام اعتکاف. توضیح بیشتر درباره ارکان و سایر شرایط اعتکاف در فصلهای آینده خواهد آمد.




کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه:


خصوصیات بسیجی

مکتبی بودن






مهمترین ویژگی بسیج ایمان به خدا و اعتقاد قلبی و باور درونی به خالق یکتا است. ایمان به خدا رابطه مستحکم نیروهای بسیجی با حق تعالی است زیرا بسیج رضایت حق تعالی را مبنای حرکت و فعالیت خود می داند. بنابراین مهمترین مشخصه بسیجی مکتبی بودن آن است. جهاد همه جانبه در راه خدا، نگهبانی از انقلاب ، دستاوردهای نظام مقدس اسلامی از دیگر جنبه های مکتبی بودن نیروهای بسیجی است.

 






اطاعت از ولایت فقیه






اطاعت از ولایت فقیه و تبعیت پذیری از رهبری نظام یکی از شاخص ترین ویژگی های بسیج است. بسیج تابع محض ولایت فقیه است و سعادت خود و جامعه را در پیروی از ولایت فقیه می داند، زیرا از معمار انقلاب و موسس بسیج آموخته است که ««من به همه ملت، به همه قوای انتظامی اطمینان می دهم که امر دولت اسلامی اگر بانظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت وارد نخواهد شد.»
 






اخلاص






بسیج عاشق خدا است و اخلاص به خدا مهمترین خصوصیات و ویژگی بسیجیان است. زیباترین حرکت بسیجیان خمینی و فعالیت بسیجیان ، داشتن رنگ خدائی در کارها است. برای همین است که امام بسیجیان ، خمینی کبیر (ره) فرموده اند:
” بسیج لشکر مخلص خدا است که دفتر تشکیل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضاء نموده اند.“
مساله اخلاص بسیار دقیق و ظریف است که قبولی اعمال بستگی به مقدار خلوص انسان دارد و هر چه اخلاص بیشتر و کاملتری داشته باشد، عمل او ارزشمندتر است . امام صادق علیه السلام در ضرورت توجه به موضوع اخلاص می فرمایند:
” هیچ نعمتی بالاتر از این نیست که در دل بنده چیزی جز خدا نباشد.“
 






تواضع و فروتنی






فروتنی و شکستن نفس از مهمترین فضایل انسانی است که نیروهای بسیجی موصوف به چنین اخلاقی می باشند. بسیج علاوه بر اینکه در مقابل خدا خاشع و فروتن است در برابر مردم متواضع می باشد. قرآن کریم ویژگی مؤمنان و مردان خدا را چنین بیان می کند:
” بندگان شایسته خدا کسانی هستند که با آرامش راه می روند و آنگاه که از نادانان حرف نامربوط می شنوند، نادیده می گیرند و اظهار محبت می کنند.“


















 

غیرت دینی

غیرت و جوانمردی از ویژگیهای هر بسیجی است . بطور کلی منظور غیرت دینی این است که نیروهای بسیجی نسبت به مسائل اخلاقی و دینی جامعه و ترویج احکام و معارف الهی حساسیت داشته باشند. اگر موضوعاتی در جامعه رخ داد که با احکام اسلامی و الهی مطابق نبود، در برابر آن عکس العمل نشان داده شود. موضوع غیرت ، در سیره معصومین (ع) و بزرگان دین به وضوح مطرح است . اگر بخواهیم نماد کلی و عینی غیرت دینی را در عصر حاضر از بزرگان دین مطرح کنیم ، موضعگیری شجاعانه حضرت امام (ره) در تألیف کتاب آیات شیطانی توسط سلمان رشدی است که فتوای تاریخی قتل سلمان رشدی را صادر فرموده اند. بنایراین بسیجی هرگز در مقابل ناهنجاریهای جامعه بی تفاوت نخواهد بود. در مقابل زشتی ها و ناپاکی های اخلاقی و اجتماعی اهل تسامح و تساهل نخواهد بود.

حسن خلق






اخلاق نیکو یکی از صفات پسندیده در اسلام و از شیوه های مطلوب جاذبه دینی و فضایل انسانی است. در میان آداب اخلاقی و سنتهای اجتماعی، حسن برخورد با مردم در اخلاق اسلامی جایگاه ویژه ای دارد و برای نیروهای بسیجی که با مردم ارتباط دارند این موضوع حائز توجه است. مهمترین مؤلفه جاذبه مردم به تشکیلات بسیج برخورداری نیروهای بسیجی به این صفت پسندیده است که به عنوان یک رفتار مطلوب در میان نیروهای بسیجی رایج است. در اهمیت حسن اخلاق همین بس که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرموده است: ” برترین شما نیکوکارترین شما از نظر اخلاق است. آنان که خود را آماده خدمت کرده و با دیگران با الفت و مهربانی زندگی می کنند.“
 






شجاعت






 گرچه شجاعت یک صفت اخلاقی است ولی مهمترین نماد اخلاقی و رفتاری یک فرد در زندگی اجتماعی است. فرد شجاع کسی است که دارای هویت دفاعی است و در راه حفظ ارزشها جرأت برخورد با عوامل دشمن را دارد. اگر شجاعت به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه ما وجود داشته باشد و همه آحاد مردم صلابت و شهامت در راه دفاع از اسلام و ارزشهای دینی را داشته باشند، بدون شک کیان اسلامی از هر خطری مصون خواهد بود. حضور مقتدرانه در دفاع مقدس و خلق حماسه های پرشور بسیجیان در صحنه های نبرد نشانه های عینی از شجاعت بسیجیان در صحنه های دفاع می باشد که از مهمترین شاخصه های نیروهای بسیجی نیز می باشد.
 






مردمی بودن






منظور از مردمی بودن بسیج این است که آنان از متن ملت برخاسته و به صورت خودجوش و حرکت مردمی به عضویت این تشکیلات پیوستند و در جهت مصالح و آرمانهای نظام به پیروی از ولایت فقیه به انجام وظیفه پرداختند. حضور رده های مقاومت بسیج در کلیه اقشار و اصناف و اقصی نقاط کشور و پذیرش و جذب آحاد مردم در سنین مختلف نماد واقعی مردمی بودن این تشکیلات است.
 






شهادت طلبی






 شهادت طلبی با وجود بسیجیان عجین شده است و بسیجی شهادت را می شناسد و به آن عشق می ورزد. حب به شهادت را بسیج از مولای خود علی علیه السلام آموخته است که فرموده است : “ انی للشهاده لمحب. من دوستدار شهادت هستم.“ نام بسیج در فرهنگ انقلاب اسلامی با ایثار و شهادت نقش بسته است زیرا ارزشهایی که فرهنگ اسلام و مبنای دینی برای شهادت قائل است بسیجی را شیفته شهادت کرده است. رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: ” بالای هر نیکی، کار نیک دیگری است تا اینکه مرد در راه خدا کشته شود. وقتی در راه خدای عزوجل کشته شد بالای آن کار نیکی وجود ندارد.“








کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه:


ولادت مولای متقیان امام علی(ع) و روز پدر گرامی باد.

نه خدا توانمش
خواند نه بشر توانمش گفت
متحیرم چه نامم شه ملک لافتی
را

(شهریار)
همه ما حضرت علی (ع)
را می شناسیم و می دانیم کیست و چه کار هایی کرده است…فقط چند مطلب که بیشتر به درد
ما می خورد و بیشتر با اوضاع جامعه ما سازگاری دارد و می توانیم بیشتر از آنها
استفاده کنیم را در زیر می نویسم…

حضرت علی (ع) در نامه ای به عثمان بن حنیف
چنین می نویسند:

بدان که امام شما از دنیایش به این دو جامه کهنه و از غذاها به
دو قرص نان اکتفا کرده است. آگاه باش! شما توانایی آن را ندارید که چنین باشید، اما
مرا با ورع، تلاش، عفت، پاکی و پیمودن راه صحیح یاری دهید.

حضرت علی (ع) چگونه
با زنان و دختران ارتباط داشتند؟

چگونگی ارتباط داشتن با زنها و دخترها نامحرم
در جامعه، یکی از معضلات امروز جوان ها است. بخاطر اینکه نه الگوی مناسبی در مورد
آ‌ن ارائه شده است و نه دیدگاه دین در مورد آن به خوبی مشخص و تبیین شده است. تازه،
تندروی ها و کج رویهای گروهها و طبقات گوناگون در مرحله عمل را هم به آن اضافه
کنید.

اگر به سیره امیرالمؤمنین دقت کنیم ،‌می بینیم که حضرت علی (ع) در سنین
جوانی با زنان سالخورده اسلام سلام و احوالپرسی می نمود ولی با دختران و زنان جوان
نه! حتی سلام هم نمی کرد. در حالیکه پیامبر در همان زمان با زنان و دختران هم سلام
و احوالپرسی می کردند. چون زمانی که علی (ع) 20 ساله و در عنفوان (دوران جوانی)،
جوانی چنین عمل می نمود، پیامبر اکرم (ص) قریب 50 سال از عمر شریفشان می گذشت
بنابراین از آنجا که احتمال پیش آمدن گناه دست کم برای طرف مقابل دور از ذهن نبود،‌
علی (ع) این تربیت شده مکتب پیامبر به عنوان یک جوان سعی داشت مسائل ارتباطی و حدود
بین دختر و پسر یا به عبارتی زن و مرد را مراعات کند. هر چند وجود نازنین آن حضرت
مبرا و پاکیزه از هر گونه آلودگی بود.

از طرفی پیامبر سه دختر جوان به نام های
زینب، ام کلثوم و فاطمه در خانه داشتند. حضرت علی (ع) با اینکه از کودکی به این
خانه رفت و آمد داشتند،‌ اما در این رفت و آمدها نهایت دقت را به عمل می آوردند. در
حالیکه همین علی (ع) در دوران خلافتش، وقتی که حدود 60 سال سن داشت و همسر شهیدی را
نیازمند کمک دید، به یاری او شتافت.

پس در ارتباط با افراد نامحرم ،‌چیزی که بیش
از عوامل دیگر اهمیت دارد؛ نیت و انگیزه طرفین و از همه مهمتر عدم امکان وجود مفسده
درا ین ارتباط برای هر دو نفر است!

یاری رساندن به نیازمند و در طلب رضای خدا
آنهم در حد ضرورت مطلوب است و لیکن این سیره جدای از بهانه جویی برای آشنایی و
استمتاعات و لذت جویی و هرگونه آلودگی دیگر است.

به راستی که کسی چون حضرت علی
(ع)، در سنین جوانی اش و در ریزترین حرکات و رفتارهایش بهترین الگوی نسل
ماست.


درباره زندگی امیرالمؤمنین چه فکر کرده
اید؟

فکر می کنید تمام زندگی حضرت علی (ع) در جنگ و عبادت خلاصه شده
است؟

حضرت علی (ع)، مردی خوش رو و خندان بوده اند. همیشه تبسم خوش آیندی بر لب
داشته اند که دل مؤمنان را شاد می کرده است. ایشان تفریح هم می کرده اند. منتها
تفریح در دیدگاه علی (ع) ولگردی و اتلاف وقت یا روز را به شب رساندن نبود.

پس
تفریح علی (ع) چگونه بود ؟

علی (ع) کار را تفریح می دانست.
تفریح او را،
مسافرت، کمک به دیگران، تحصیل و تدریس، سرودن، نوشتن، حفظ و قرائت قرآن، مباحثه،
نگریستن به طبیعت و ورزش تشکیل می داد. پرداختن به ورزشهای شمشیربازی، پرتاب نیزه،
اسب سواری، کشتی، وزنه برداری و شرکت در مسابقات ورزشی هم برای ایشان جنبه تفریح
داشته است.

—————-
راستی داشت یادم می رفت امروز روز پدر هم هست… همیشه سالم،
سربلند، پیروز و سرفراز باشید. شعر زیر را هم تقدیم می کنم به همه پدرهای بهتر از
گل و عزیز و زحمت کش …

شاعر دنیا، من اگه بودم
آغاز شعرم، با کلام پدرم
بود

تشنه تو صحرا، من اگه بودم
آب حیاتم توی دست پدرم بود
وای اگه گندم،
پوست تنم بود

اون که با دستاش، منو می کاشت پدرم بود
ریشمو تو خاک اگه می
ذاشت پدرم بود

پدر جونه، پدر روحه، پدر دینه و ایمونه
پدر خسته، پدر بیزار،از
این دنیای دیوونه

پدر نوره، پدر امّید، پدر عشقه که می مونه
پدر خندون، ولی
گریون، از این دنیای دیوونه

پدر جونه، پدر روحه، پدر دینه و ایمونه


کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه:


<      1   2