سفارش تبلیغ
صبا ویژن


نماز جمعه
گاهى عبادات اسلامى ، غیر از جهات روحى و معنوى ، آثار و جنبه هاى سیاسى و اجتماعى هم دارد، به خصوص آنچه که به صورت آشکار و گروهى با آداب و ویژگى هاى خاص اجرا مى شود. نماز جمعه ، یکى از این آیین هاى مقدس و با شکوه است که امّت نمازگزار، در کنار برکات معنوى و ثواب عبادت ، به آثار و نتایج اجتماعى آن نیز نایل مى شود.
نماز جمعه ، مظهر شکوه اسلام و عظمت مسلمین و وحدت بخشِ صفوف و خنثى کننده توطئه ها و تفرقه افکنى هاست .
نماز جمعه ، دو رکعت است که همراه با دو خطبه از سوى امام جمعه به جاى نماز ظهر روز جمعه خوانده مى شود. در خطبه هایش ، علاوه بر دعوت به تقوا و طرح مسائل اخلاقى و سازنده که از واجبات خطبه است ، طرح مشکلات مردم و مسائل اجتماعى مسلمانان و آگاهى هاى سیاسى و هشدار نسبت به خطرها و دشمن ها و ... نیز ضرورى است و همین محتوا، به نماز جمعه تاءثیر فراوان در زمینه روشنگرى اندیشه ها مى دهد.
ضرورت شرکت مستمر در نماز جمعه ، مورد تاءکید اسلام است و اگر کسى بى دلیل و عذر در جماعت مسلمانان و نماز جمعه آن ها شرکت نکند، نشانه نوعى نفاق است .
رسول خدا صلى الله علیه و آله فرموده است : هر کس سه جمعه پیاپى ، بدون عذر و بیمارى ، عمدا در نماز جمعه شرکت نکند بر دل او مُهرى از نفاق زده مى شود.
(138)
نماز جمعه ، حج مساکین است .(139) نماز جمعه ((یاد خدا))ست و خداوند در قرآن مى فرماید:
((یَاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوَّاْ إِذَا نُودِىَ لِلصَّلَو ةِ مِن یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْاْ إِلَى ذِکْرِ اللّهِ وَذَرُواْ الْبَیْعَ...))
(140)
اى مؤ منان ! هرگاه به نماز روز جمعه فراخوانده مى شوید، به سوى ((یاد خدا)) بشتابید و داد و ستد را رها کنید.
روز جمعه ، روز تعطیلى مسلمانان است تا در کنار نظافت و استراحت ، به تقویت بُعد معنوى و اجتماعى خود بپردازند.
دشمنان اسلام ، که همواره در صدد تفرقه و تضعیف مسلمانان اند، از برگزارى مراسم نماز جمعه ناراحت مى شوند و تلاش در شکستن این سدّ استوار ایمانى دارند.
امام خمینى قدس سره مى فرمود: نمازهاى جمعه را با شکوه بجا بیاورید، و نمازهاى غیر جمعه را هم ، که شیطان ها از نماز مى ترسند، از مسجد مى ترسند ...


کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه: