سفارش تبلیغ
صبا ویژن


احتیاط امام على (ع ) در بیت المال

 

 

اصبغ بن نباته مى گوید: وقتى که از اطراف براى امیرالمؤمنین على (ع ) در عصر خلافتش ، اموالى مى آوردند، افراد مستحق را جمع مى کرد و سپس با دست خود آن اموال را جدا مى کرد آنگاه مى فرمود:
یا صفراء یا بیضاء لاتغرینى ، غریا غیرى .
((اى دینار و اى درهم ، مرا فریب ندهید، غیر مرا بفریبید))
و مى فرمود:

اذا کل جان یده الى فیه
((این چیده من ، و بهترها و برگزیده هایش هم در آن است (و نخورده ام ) در حالى که هر چیننده اى دستش در دهانش مى باشد و (خوبهایش را) خودش ‍ مى خورد.))
بعد از کنار بیت المال فاصله نمى گرفت تا همه آن را تقسیم بندى مى کرد و به افراد مستحق مى داد، سپس امر مى کرد که جاى بیت المال را جارو کنند و آب در آن بپاشند، بعد دو رکعت نماز مى خواند و پس از نماز مى فرمود: ((اى دنیا! خود را به من منما و مرا شیفته خود مگردان ، و رابطه اشتیاق با من برقرار مکن که من ترا سه طلاق گفته ام که در آن بازگشتى نیست .))
و کان یقول یا دنیا غرى
سواى فلست من اهل الغرور
مى فرمود: اى دنیا غیر مرا فریب بده که من از فریفتگان تو نیستم .))
چنین قفس نه سزاى چو من خوش الحان است
روم به گلشن جانها که مرغ آن چمنم


کلمات کلیدی :
برچسبها:


خادم شهدا: محمدتقی امانی
شلمچه: